Ministr financí Kalousek zvažuje omezit dotace na regionální dopravu jako jednu z možností, jak ušetřit peníze, které bude nyní muset na základě rozhodnutí Ústavního soudu (více zde) vydat na doplacení dotací stavebního spoření.

Kraje (jak uvedl hejtman Hašek) budou vymáhat dotace od vlády soudně. Platí prý totiž závazek tehdejší Fischerovy vlády dotovat kraje po deset let.

Když před dvěma roky podepsali zástupci krajů s premiérem Fischerem memorandum o dotování krajské regionální dopravy, napsal jsem na blogu toto:

„Premiér Fischer závazkem státního příspěvku de facto vytvořil dodatečné mandatorní výdaje státního rozpočtu pro minimálně tři příští vlády.

Řekl bych, že vláda překročila tímto memorandem své pravomoci, když obešla parlamentní proces. Pokud chtěla opravdu slíbit Českým drahám, resp. krajům desítky miliard ze státní kasy po dobu deseti let, měla to udělat řádným zákonem, transparentně, skrze parlament.“

Pokud soud na základě žaloby krajů rozhodne o tom, že memorandum je platnou smlouvou, bude muset ministerstvo financí dotace na krajskou dopravu opět doplatit.

Pak ale bude muset popohnat k odpovědnosti bývalého premiéra Fischera.

Odpovědnost bývalého premiéra Fischera

Osobně se domnívám, že závazek platný není – proto byl i nazván „memorandem“ a nikoliv „smlouvou“.  K vytvoření takového závazku (tedy smlouvě) neměla tehdejší Fischerova vláda (jak jsem psal) mandát – vytvořením závazku by porušila zákon o rozpočtových pravidlech.

Novináři by nyní měli jít za bývalým premiérem Fischerem a zeptat se ho: „Pane Fischere, považoval jste tehdy memorandum podepsané se zástupci krajů za závaznou smlouvu, nebo šlo jen o nezávazné vyjádření vůle?

Pan Fischer se nebude chtít dostat do situace, kdy by nesl odpovědnost za neoprávněně vzniklý závazek, a tak nejspíš odpoví: „Kdepak, to nebyl právně závazný závazek. Chtěli jsme tím jen vyjádřit, že si přejeme, aby příští vlády dotovaly regionální dopravu dle tohoto memoranda. Žádný právní závazek z toho neplyne.“

Memorandum každopádně vneslo nejistotu do smluvních vztahů. Kraje na jeho základě nakontraktovaly vlakové spoje od Českých drah a České dráhy nakontraktovaly nové vozy. Kdo pak ponese ztráty Českých drah, když nedostanou zaplaceno od krajů to, co čekaly?

Považuji za správné, aby vláda dotace krajům na regionální dopravu stopla, jak navrhuje ministr Kalousek. Memorandum nemůže považovat za právně závazné. Pokud jej soud následně - na základě žaloby krajů - označí za závazné, bude muset tato vláda podat trestní oznámení na premiéra Fischera za to, že obešel zákon a parlament vytvořením závazku, k němuž neměl mandát.

Rušit dotace je potřeba mnohem víc

Ani zrušení státních dotací krajům na regionální dopravu (2,65 mld) nebude stačit na vykrytí dodatečných nákladů na dotace ke stavebnímu spoření (6,6 mld). Tvrdím, že je potřeba zrušit celé dotace ke stavebnímu spoření (13 mld Kč) i celé dotace státu na regionální dopravu krajům. Tak lze ušetřit 15,65 mld Kč počínaje příštím státním rozpočtem. Ministr kalousek má v tomto moji podporu. Udělat je ale potřeba mnohem více. Je potřeba odstranit deficit ve výši 135 miliard korun.

Každý snad již začíná vidět, že dotace jsou zlem, které plodí další zla, které plodí absurdní soudy. Potřebujeme změnu paradigmatu: Přestat neustále něco dotovat. Kdo chce, ať si spoří, kdo chce provozovat autobusovou či vlakovou dopravu, ať ji provozuje. Dotace na to nejsou potřeba.

Petr Mach je ekonom a předseda Strany svobodných občanů