Neformálně se na pomoci Portugalsku dohodli ministři financí EU 8.4.2011 v maďarském Gödöllö. Na formální hlasování ještě nedošlo. Rada bude rozhodovat kvalifikovanou většinou. Pan Kalousek zjevně hodlá svým hlasem zavázat Českou republiku k doplácení na Portugalsko. Zrovna v den když ministerstvo financí oznámilo, že ke konci března přivedli republiku k dluhu 1484 miliard korun.

Je snad všem našim poslancům jedno, že schválili nějaký rozpočet a nyní nad jeho rámec vytvoří ministr financí další závazky ve prospěch EU (záruku, podřízený dluh) bez jejich souhlasu??

Vyzývám premiéra a všechny ministry, aby nedali ministrovi Kalouskovi mandát hlasovat v Radě EU pro úvěr Portugalsku (a dalším státům) krytý zárukou České republiky. Vyzývám poslance, aby se proti takovému obcházení parlamentní vůle ohradili.

Ať si půjčují členové eurozóny peníze navzájem, když chtějí.

Ať se ale naše česká vláda soustředí na vyrovnání našeho vlastního státního rozpočtu místo na zvyšování jeho výdajů formou dodatečných záruk.

Jak je to s tím ručením za úvěry

Jak jsem několikrát psal, tato „pomoc“ krachujícím státům stojí na chatrných právních základech. Jak říká Smlouva o fungování Evropské unie:

Unie neodpovídá za závazky ani nepřebírá závazky ústředních vlád…nebo …jiných veřejnoprávních subjektů …kteréhokoli členského státu, pokud se nejedná o vzájemné finanční záruky pro společné uskutečňování určitého záměru. Členský stát neodpovídá za závazky ani nepřebírá závazky ústředních vlád, …nebo …jiných veřejnoprávních subjektů …jiného členského státu, aniž jsou dotčeny vzájemné finanční záruky pro společné uskutečňování určitého záměru.

EU ovšem dělá, jakože tento článek ve Smlouvě není.

Když ministři financí dohodli pomoc Irsku, domluvili se, že něco poskytnou dobrovolně členové eurozóny, ale 22,5 miliardy poskytne EU tak, že vydá dluhopisy, za které budou ručit členské státy v poměru, v jakém přispívají do rozpočtu EU. Když Irsko (či Portugalsko) úvěr nesplatí, nebude mít EU vypůjčené peníze z čeho vrátit. Vydá pak pokyn členským státům k uhrazení závazku. Podíl České republiky na příjmech rozpočtu EU je 1,28 %. Za irskou půjčku má ČR tedy ručit podílem 1,28% z 22,5 mld eur, to je částkou 7 miliard korun. Pokud Portugalsku půjčí EU částku 37,5 miliardy eur, český podíl na ní by byl teoreticky 11,8 miliardy korun. (To je ovšem podíl za předpokladu, že by se na plnění záruky podílely i Řecko, Irsko, Portugalsko….)

O jaký právní základ se tato česká záruka má opírat?

Konkrétně se v návrhu rozhodnutí o půjčce Irsku jménem EU říká:

„Na výpůjčky Unie získané na kapitálových trzích nebo od finančních institucí za účelem poskytnutí půjčky Irsku se vztahuje krytí rozpočtem Unie. Výše jistiny půjček poskytnutých Irsku dosahuje 22,5 miliardy EUR.

Struktura záruky poskytnuté rozpočtem Evropské unie umožní Komisi obsluhovat dluh, pokud by Irsko nesplácelo.

Za účelem splnění svých závazků může Komise pro obsluhu dluhu dočasně čerpat z hotovostních zdrojů. V tomto případě se použije článek 12 nařízení Rady (ES, Euratom) č. 1150/2000 ze dne 22. května 2000, kterým se provádí rozhodnutí 2007/436/ES, Euratom o systému vlastních zdrojů Evropských společenství.“

To ručení je schováno právě v odkazu na onen tajemný článek 12 Nařízení EU č. 1150/2000:

„2. Přesahují-li požadavky na peněžní prostředky aktiva na účtech, může Komise přečerpat celkovou výši těchto aktiv za předpokladu, že jsou v rozpočtu odpovídající položky uvedeny a že celková výše čerpání nepřekročí celkový limit vlastních zdrojů stanovený v rozpočtu. V takovém případě Komise členské státy předem informuje o jakýchkoli předvídatelných přečerpáních.

3. Pouze v případě nedodržení závazku z úvěru nebo ze záruky za úvěr poskytnuté na základě nařízení a rozhodnutí Rady, kdy za výjimečných okolností Komise nemůže včas využít jiná opatření stanovená v rámci finančních předpisů, jež se vztahují na tyto úvěry, aby zajistila plnění právních závazků Společenství vůči věřitelům, mohou být k obsluze dluhů Společenství přechodně použity odstavce 2 a 4 bez ohledu na podmínky uvedené v odstavci 2.

4. Rozdíl mezi celkovými aktivy a požadavky na peněžní prostředky se pokud možno rozdělí mezi členské státy v poměru, jakým přispívají do rozpočtových příjmů.

5. Členské státy nebo subjekt, který určí podle čl. 9 odst. 1, provádějí platební příkazy Komise co nejrychleji, nejpozději do sedmi dnů od jejich obdržení, a zasílají Komisi výpis z účtu nejpozději do sedmi dnů od provedení každé transakce. Nicméně v případě převodů peněžních prostředků provádějí členské státy platební příkazy ve lhůtě požadované Komisí.“

Kdy nastane změna 

Euro se bortí jako domeček z karet. Naše vláda sype dobrovolně naše peníze do černé díry eurozóny, ačkoliv může říci „ne“. Je to špatná vláda a je mi z toho smutno. Žene nás do státního bankrotu. Neudělala ani kousíček jakékoliv rozumné reformy. Má tu troufalost nazývat sama sebe reformní.

EU není dobrá věc. Je rozumným politickým cílem vystoupit z EU. Změna nastane, až občané začnou volit podle politických idejí, až přestanou volit politiky, kteří jen politikaří a lehkomyslně naši zemi zadlužují.

Petr Mach, Svobodní.

 

 

Dříve jsem k tomu psal:

Neústavní přesun pravomocí na EU (3.2.2011)

Má ČR půjčit Irsku? Ne! (25.11.2010)

Dají Slováci Řecku? (25.6.2010)

Evropská unie směřuje k rozpadu (11.5.2010)

Už je to tady - půjčujeme 26 miliard Řecku (1.4.2010)

Státní bankrot: Na řadě je Řecko (9.12:2009)